Lady Eiffel

Tuesday, March 29, 2011 by Zura Ahmad
Tak sahlah trip Paris kalau tak "panjat" Eiffel Tower ye tak? Tak kira sama ada hanya ke tingkat 1, atau 2 atau terus ke puncak menara. Sebelum apa-apa hal, dinasihatkan belilah tiket siap-siap secara online sebelum menyesal di kemudian hari.  Pagi ketiga di Paris, kitorang ke sini!

 Muka excited!


Dengan adanya digital ticket ni, tak perlu berjanggut beratur. Memang VIP access lah! Harga tiket untuk ke summit Eiffel Tower ialah EUR13.10 seorang terus menaiki lif. Boleh singgah di level 2 dan 1. Satu jer kelemahan beli tiket secara online, pastikan confirmed hari dan waktu nak ke sini sebab ketika proses membeli di internet, kena pilih waktu yang dikehendaki. Maknanya kenalah tiba di sini on time. Kalau tak, puja dari bawah je lah jawabnya. 


Antara "must have" snap shot; bayang-bayang Eiffel Tower. Tip: cari tearsheet siap-siap untuk amek angle menarik Eiffel Tower. Google jer!

I can see my hotel from here! Ingat tak bot-bot depan Novotel tu?

 Puncak Menara Eiffel! 

 Oh, saya ternampak "rumah"! Sob, sob...


Kat atas ni pun ada a few restaurants. You may check out from the website. Bolehlah beromantic dinner kat sini.

Perempuan Melayu Tergedik. Pondan mana belakang tu ntah!

Singgah kedai souvenir, juga di atas menara ni. Harga sama jer dengan kedai kat bawah. Tapi kononnya for the sake of "sentimental value", I bought a few souvenir here. Termasuklah sebotol Extra Virgin Oil Eiffel Tower.



Okay dah, turun, turun! Kita tengok pulak apa ada kat bawah...



Kat bawah ni macam-macam bangsa ada menjual souvenir. Jangan takut! Kalau sebelum ni saya dengar macam-macam benda negatif pasal Parisien. Surprisingly, jangkaan semua meleset. 90% yang saya approached in English bagi respond positive. Yang 10% tu pun sedaya upaya cuba tolong bagi direction. Ada yang siap tegur nak tolong bila nampak saya mula bukak map. Tak kira tua ke muda. Sama jugak ketika di approach pak itam-pak itam di bawah Eiffel Tower ni. Janganlah buat muka kerek kalau tak nak beli, diorang pun cari makan betul tak? Senyum je selalu buat muka kesian, diorang pun akan senyum balik.

Mostly diorang jual mini Eiffel Tower keychain EUR1 for 6pcs. Kat sini memang lebih murah nak dibandingkan kat tempat lain. Jadi, beli jer lah sebelum beredar dari sini. Kitorang siap dapat free gift (extra keychains) sebab beli banyak.


Hah... beruk ni bahaya. Nanti korang tengah feeling-feeling amek gambar tetiba dia menyelit kat belakang, pastu mintak duit sebab kononnya kita amek gambar dengan dia.


Next, shopping di La Vallee Village dan Val D Europe!
Jap, jap... dah alang-alang cerita pasal Eiffel Tower, pada malam terakhir, kitorang sempat camwhoring dengan "Lady Eiffel" buat kesekian kalinya... Uhuk, excuse my baju tido and indoor shoes.

Penat!



Posted in Labels: | 1 Comment »

1 comments:

Waniwisy said...

bestnye pegi paris..bpe 1 replika eiffel n keychain tu..??teringin nak beli..

www.travelistah.blogspot.com. Powered by Blogger.

Total Pageviews Since 20th January 2011